Rancangan
Pengajaran Harian
Mata Pelajaran :
Pendidikan Islam
Bidang : Akidah
Tarikh : 14 Oktober 2012
Tahun : 1Cempaka
Masa : 10.45 pagi – 11.15 pagi
Bilangan murid : 32 orang
Standard Kandungan : 2.1
Memahami Rukun Iman
Standard Pembelajaran : 2.1.1
2.1.2
Objektif :
1.
Murid dapat menyatakan pengertian rukun iman dengan
betul.
2.
Murid dapat menyebut rukun iman satu persatu
3.
Murid dapat menyenaraikan rukun iman mengikut urutan
dengan betul.
Pengetahuan
sedia ada :
Murid
telah mengetahui Allah adalah Tuhan yang wajib disembah oleh setiap orang Islam
dan Allah Maha berkuasa melalui
penerapan nilai yang telah dilakukan oleh guru pada sesi pengajaran dan
pembelajaran sebelumya.
EMK : 1. Kreativiti dan inovatif :
1.2.4 – Murid Dapat menyusun rukun iman
mengikut urutan.
2. Keusahawanan:
EK 5 – Murid bekerjasama dan
mempunyai daya saing untuk menyiapkan kerja kumpulan
Bahan Bantu
Mengajar :
1.
Bungkusan hadiah
(Bingkai gambar kaligrafi kalimah Allah)
2.
Carta pengertian
rukun iman
3.
Kad-kad perkara
rukun iman
Penilaian :
1.
Menyenarai semula
rukun iman mengikut urutan yang betul.
2.
Menyusun semula rukun iman mengikut urutan yang betul.
Nilai :
Sentiasa mensyukuri nikmat Allah.
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|||||||||||||
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||||||||||||||
Set Induksi
(5 minit)
|
1. Doa belajar
2. Bersoal jawab berkaitan hadiah yang di bawa oleh guru.
3.Bersoal jawab berkaitan kalimah
الله"
"pada bingkai
gambar (‘frame’) yang di pamerkan
4. Bersoal jawab berkaitan Allah
- Siapa Allah
- Percaya atau tidak kepada Allah
-siapa yang jadikan manusia dan lain-lain soalan yang berkaitan.
|
1. Guru meminta murid membaca doa belajar.
2. Guru meminta murid meneka berkaitan hadiah yang di tunjukkan
3. Guru meminta murid mengeja dan menyebut kalimah
الله" “ pada
bingkai gambar (‘frame’) yang di
pamerkan.
4. Guru menyoal murid dan mengaitkan jawapan murid dengan tajuk
pelajaran.
|
1. Murid membaca doa beramai-ramai
2. Murid memberi respon yang berbagai berkaitan hadiah tersebut.
3. Murid mengeja dan menyebut beramai-ramai.
4. Murid menjawab soalan guru secara kelas dan individu dan mendengar
penjelasan guru berkaitan tajuk pelajaran.
|
BBM :
Bahan maujud:
Bungkusan
hadiah (Bingkai gambar kaligrafi kalimah
Allah)
|
||||||||||||
Perkembangan
Langkah 1
(4 minit)
|
Pengertian rukun iman iaitu perkara yang wajib dipercayai dan diyakini
oleh setiap orang Islam
|
1.Guru pamerkan carta pengertian rukun iman
2. Guru membaca pengertian rukun iman dan meminta murid mengikut bacaan
guru.
2.Guru memberi penerangan berdasarkan carta yang dipamerkan serta bersoal
jawab dengan murid.
|
1.Murid memerhati carta yang dipamerkan
2. Murid mengikut bacaan guru.
2. Murid memberi perhatian kepada penerangan guru dan menjawab
soalan-soalan guru.
|
BBM :
Carta pengertian rukun iman
|
||||||||||||
Langkah 2
(7 minit)
|
6 perkara rukun iman
1. Beriman kepada Allah.
2. Beriman kepada malaikat
3. Beriman kepada kitab
4. Beiman kepada rasul
5. Beriman kepada hari khiamat
6. Beiman kepada qado dan qadar
|
1. Guru meminta murid menyebut rukun satu persatu mengikut sebutan murid.
2. Guru menerangkan perkara-perkara rukun iman mengikut urutan sambil
bersoal jawab
|
1.Murid menyebut rukun iman mengikut sebutan guru
2. Murid mendengar penerangan guru sambil bersoal jawab.
|
|
||||||||||||
Langkah 3
(6 minit)
|
Menyebut dan mengingati rukun iman
|
1.Guru meminta murid menyebut rukun iman secara latih tubi
2. Guru meminta beberapa orang murid menyebut secara individu
|
1. Murid menyebut rukun iman secara kelas, kumpulan dan individu
2. Murid yang ditentukan oleh guru menyebut rukun iman secara individu
|
Kad-kad rukun iman
|
||||||||||||
Langkah 4
(5 minit)
|
Aktiviti kumpulan
- Mengusun semula kad-kad rukun iman mengikut urutan.
|
1.Guru membahagikan murid kepada 3 kumpulan
2. Guru mengedarkan kad-kad rukun iman dan meminta setiap
kumpulan menyusun semula mengikut
urutan
3.Kumpulan yang telah siap diminta melakatkan di papan tulis.
4. Setiap kumpulan diminta menyebut rukun iman yang dilekatkan.
|
1. Murid berada dalam kumpulan.
2. Murid bekerjasama menyusun kad-kad rukun iman mengikut urutan.
3. Kumpulan yang telah siap melekatkan kad tersebut di papan tulis.
4.Murid menyebut rukun iman yang dilekatkan
|
Kad-kad rukun iman
|
||||||||||||
Penutup
( 3 minit)
|
Rumusan mengenai pengertian rukun iman dan perkara rukun iman.
|
1. Guru meminta murid menyebut semula pengertian rukun iman dan enam
perkara rukun iman.
2. Guru mengingatkan murid sebagai orang Islam kita mesti mengetahui perkara-perkara berkaitan rukun
Iman.
|
1. Murid menyebut semula pengertian rukun iman dan enam perkara rukun
iman
2. Murid mendengar perigatan daripada guru.
|
|
No comments:
Post a Comment